Tietopyyntö koronarokotteiden turvallisuusseurannasta

Tämä tietopyyntö on toimitettu 22. toukokuuta 2022 Markku Tervahaudalle, Petteri Hoville, perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindénille sekä sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkiselle. 

Tietopyyntö koskee THL:n koronarokotteiden turvallisuusseurantaa. THL ei ole vastannut aiempiin tietopyyntöihin, joissa turvallisuusseurannan tietoja on vaadittu julkistettaviksi julkisuuslain perusteella.


 Hei.


Lähestyn teitä nyt kolmannen kerran koronarokotteiden turvallisuusseurannan tietoihin liittyen.

Lisäsin ketjuun myös perhe- ja peruspalveluministeri Lindénin sekä sosiaali- ja terveysministeri Sarkkisen, koska THL ei ole vieläkään ryhtynyt aiempien tietopyyntöjen edellyttämiin toimiin. Viime kädessä ministerien on vastattava hallinnonalaansa kuuluvien virastojen ja laitosten kyvystä suoriutua lainsäädännön asettamista velvoitteista. Tässä tapauksessa kyse on laista viranomaistoiminnan julkisuudesta, jota THL:n toiminta nähdäkseni rikkoo.

THL julkaisi 24.1.2022 turvallisuuseurannan tiedotteen jossa esitettiin väite, että rokotettujen kokonaiskuolleisuus olisi kaikkien rokoteannosten jälkeen matalampaa kuin rokottamattomalla verrokkiryhmällä.


Tiedotteessa kuitenkin myös kerrotaan, että ryhmien välillä oli väestötieteellisiä eroavaisuuksia ja tulos voi selittyä esimerkiksi sillä, että rokotteiden antamista on lykätty henkilöillä, joilla kuoleman riski on arvioitu korkeaksi.

THL siis myontää tiedotteessa, että otsikkoon nostettu väite saattaa olla seurausta tärkeiden muuttujien sivuuttamisesta – ja siis virheellinen. Tämä herättää epäilyksen koko turvallisuusseurannan tarkoituksenmukaisuudesta. 

THL:llä on kuitenkin mitä ilmeisimmin hallussaan data, jonka perusteella kokonaiskuolleisuuden voisi selvittää ja tiedottaa objektiivisemmin: vertaamalla tärkeimpien muuttujien, kuten iän, sukupuolen, painon ja terveydentilan(!) perusteella vakioituja kuolleisuustietoja keskenään annettujen rokoteannosten mukaan.

THL ei tällä hetkellä tarjoa laadukasta ja tärkeimpien muuttujien perusteella vakioitua dataa rokoteannosten vaikutuksesta kokonaiskuolleisuuteen. Näin ollen rokotteiden hyöty-haittasuhteen selvittäminen ei ole mahdollista THL:n tarjoaman datan perusteella. Päätös jättää turvallisuusseurannan data julkaisematta on kyseenalainen, sillä rokotteiden ehdollisen myyntiluvan perusteena olleet kliiniset tutkimuksetkaan eivät pyrkineet selvittämään rokotteiden hyöty-haittasuhdetta.

The BMJ:

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4037

Yhdistyneen kuningaskunnan tilastokeskus on julkaissut tänä vuonna tilastotietoa kokonaiskuolleisuudesta rokotetietojen mukaan eroteltuna. Tilastokeskuksen tietojen mukaan rokotettujen henkilöiden kokonaiskuolleisuus oli joissakin tapauksissa huomattavasti korkeammalla tasolla kuin rokottamattomilla henkilöillä. Tähänkin tilastoon liittyy useita rajoitteita. Data on ajallisesti rajallista ja tilastointimenetelmissä ja määritelmissä on epäselvyyksiä. Rokotetussa ryhmässä pidemmällä aikavälillä selvästi kohonnut kokonaiskuolleisuus on kuitenkin vaikeasti selitettävissä, eikä huolestuttavaa trendiä voi jättää huomiotta. 

The BMJ:


Suomalaisten viranomaisten on kyettävä tarjoamaan kansalaisille tietoa, jonka perusteella toisaalla paljastuneet turvallisuushuolet voidaan joko varmistaa paikkansapitäviksi tai sitten kumota. Tiedotus rokotteiden hyöty-haittasuhteesta ei voi perustua vain viranomaistiedotteeseen, jonka taustalla olevat määritelmät ja laskelmat salataan yleisöltä. Raakaa dataa on kerätty ennennäkemätön määrä, eikä sen salaamiselle ole nähdäkseni julkisuuslain mukaisia perusteita.

Liitän tähän sähköpostiviestiin tietopyynnön, joka perustuu lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Tietopyyntö sitoo viranomaisia, eikä sitä voi sivuuttaa ilman asianmukaisia perusteluita.

Viranomaisten on joko toimitettava pyydetyt tiedot, esitettävä tarkennuspyyntö pyydettyihin tietoihin tai perusteltava, miksi pyydettyjen tietojen tulkitaan jäävän julkisuuslain ulkopuolelle.


Tietopyyntö Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle sekä ministereille:

1. Vaadin koronarokotteiden turvallisuusseurannan tietojen täyttä julkistamista. 

2. Tiedot on esitettävä tavalla, joka mahdollistaa kokonaiskuolleisuudessa tapahtuneiden muutosten tarkastelun annettujen rokoteannosten mukaan. Annettujen rokoteannosten ilmoittamisessa on käytettävä määritelmää, jossa rokoteannoksen saanut lasketaan heti rokotuksen jälkeen kuuluvaksi rokoteannoksen saaneiden joukkoon  – ei vasta vuorokausien tai viikkojen kuluttua.

3. Tiedot on esitettävä tavalla, joka mahdollistaa vakioinnin tärkeimpien väestötieteellisten muuttujien perusteella. Näitä muuttujia ovat ikä, sukupuoli, paino ja terveydentila (!). Terveydentilan määritelmässä tulee ottaa huomioon jatkuvaa hoitoa vaativat krooniset sairaudet sekä sairaudet, jotka nostavat kuoleman todennäköisyyttä. Tällaiset yksilöt korostuvat rokottamattomien joukossa, mikä vinouttaa tilastoja rokottamattoman ryhmän ollessa huomattavasti pienempi.

5. Mikäli THL ei kykene toimittamaan kaikkia pyytämiäni tietoa edellyttämälläni tavalla, vaadin esittämään tarkennuspyynnön pyytämiini tietoihin sekä kertomaan, mitä tietoja ei voida toimittaa ja millä perusteella.

4. Mikäli THL katsoo, että pyytämäni tiedot eivät kuulu julkisuuslain piiriin, vaadin kirjallisen perustelun tällaisen tulkinnan syistä.

Hyvää alkukesää toivottaen ja pikaista vastausta odottaen,

Antton Topias Mäntyvaara

Kommentit